چرخش شغلی - مفهوم و اهداف
تجزیه و تحلیل شغل
- تجزیه و تحلیل شغل
- دلایل اهمیت تحلیل شغل
- اطلاعات مهم در تحلیل شغل
- جزییات تحلیل شغل
- روشهای تجزیه و تحلیل شغل
- مشکلات تحلیل شغل
- مزایا و معایب تحلیل شغل
- نقش تحلیل شغل در استخدام
- تحلیل شغل و مدیریت منابع انسانی
- تحلیل شغل و مدیریت کیفیت فراگیر
- شرح وظایف و مشخصات شغل
- هدف کلی و خاص شرح وظایف شغل
- طراحی شغل: مفهوم، مراحل و مزایا
- رویکردهای طراحی شغل
- مشکلات در طراحی شغل
- عوامل مؤثر بر طراحی شغل
- بازطراحی شغل - معنا، فرآیند و مزایا
- تحلیل شغل و ارزیابی شغل
- اصول ارزیابی شغل
- طبقه بندی مشاغل - مفهوم، ضرورت و اهمیت
- چرخش شغلی - مفهوم و اهداف
- مزایای چرخش شغلی
- نکات کلیدی برای چرخش شغلی موفق
- برنامه ریزی و اجرای موفق چرخش شغلی
- معایب چرخش شغلی
- غنیسازی شغلی
- توسعه شغلی: معنا و مزایای آن برای سازمان
- اهمیت چرخش، غنی سازی و توسعه در رشد شغلی
- اثر چرخش شغلی هوشمند بر کارایی
چرخش شغلی یک رویکرد مدیریتی است که در آن کارکنان به طور منظم و با فواصل زمانی مشخص، بین دو یا چند کار یا شغل جابجا می شوند تا با تمام بخش های عمودی یک سازمان آشنا شوند. این یک رویکرد از پیش برنامه ریزی شده با هدف سنجش مهارت ها و صلاحیت های کارکنان برای قرار دادن آنها در جایگاه مناسب است. علاوه بر این، چرخش شغل باعث کاهش یکنواختی کار شده و به کارکنان تجربه ای گسترده تر می دهد و به آنها کمک می کند تا بینش بیشتری کسب کنند.
چرخش شغلی یک رویکرد از پیش برنامه ریزی شده برای کاهش خستگی ناشی از انجام یک نوع کار تکراری هر روز و کشف پتانسیل های پنهان کارکنان است. این فرآیند هم به نفع مدیریت و هم به نفع کارکنان عمل می کند. این فرآیند به مدیریت در کشف استعدادهای کارکنان و تعیین اینکه در چه کاری مهارت بیشتری دارند، کمک می کند. از طرف دیگر، به فرد فرصتی می دهد تا علایق خود را کشف کند و در زمینه های مختلف یا عملیات متفاوت، تجربه کسب کند.
اهداف چرخش شغلی
- -کاهش یکنواختی شغل: اولین و مهمترین هدف چرخش شغل، کاهش یکنواختی و تکراری بودن کار است. این کار به کارکنان اجازه می دهد تا انواع مختلفی از مشاغل را تجربه کنند و آنها را برای عملکرد خوب در هر مرحله از جایگزینی شغل، انگیزه دهد.
- -برنامه ریزی جانشین پروری: مفهوم برنامه ریزی جانشین پروری، “چه کسی جایگزین چه کسی خواهد شد” است. یکی از کارکردهای اصلی چرخش شغل، ایجاد گروهی از کارکنان است که بتوانند زمانی که فردی بازنشسته می شود یا سازمان را ترک می کند، در سطوح ارشد قرار گیرند. ایده این است که جایگزین فوری برای یک کارمند با ارزش بالا از درون سازمان ایجاد شود.
- ایجاد تناسب درست بین کارمند و شغل: موفقیت یک سازمان به بهره وری کارکنان در حین انجام وظیفه بستگی دارد. اگر آنها به درستی در جای خود قرار بگیرند، می توانند حداکثر بازده را داشته باشند. در صورتی که به آنها کاری که در آن مهارت دارند، اختصاص داده نشود، برای هر دو، هم کارمند و هم سازمان، مشکل بزرگی ایجاد می شود. بنابراین، قرار دادن فرد مناسب در جایگاه مناسب، یکی از اهداف اصلی چرخش شغل است.
- -آشنایی کارکنان با تمام بخش های عمودی شرکت: یکی دیگر از کارکردهای اصلی فرآیند چرخش شغل، آشنایی کارکنان با تمام بخش های عمودی یا عملیات سازمان است تا آنها را از نحوه عملکرد شرکت و چگونگی انجام وظایف آگاه کند. این به آنها فرصتی می دهد تا نحوه عملکرد سازمان و مسائل مختلفی را که در حین کار پیش می آید، درک کنند.
- -سنجش مهارت ها و صلاحیت های کارکنان: یکی از کارکردهای اصلی فرآیند چرخش شغل، سنجش و تجزیه و تحلیل مهارت ها و صلاحیت های کارکنان و سپس اختصاص دادن کاری به آنها است که در آن کار برتری دارند. این کار با انتقال آنها به مشاغل و وظایف مختلف و تعیین مهارت و استعداد آنها انجام می شود. قرار دادن آنها در کاری که در آن بهترین هستند، بهره وری آنها را در حین انجام وظیفه افزایش میدهد.
- -توسعه طیف وسیعی از تجربه کاری: کارکنان معمولاً تمایلی به تغییر حوزه عملیاتی خود ندارند. هنگامی که آنها شروع به انجام یک کار خاص می کنند، نمی خواهند از منطقه امن خود خارج شوند. مدیران از طریق چرخش شغل، آنها را برای داشتن طیف وسیعی از تجربه کاری و توسعه مهارت ها و صلاحیت های مختلف، از پیش آماده می کنند. این برای رشد کلی یک فرد ضروری است. همچنین، آنها با مشکلات بخش های مختلف آشنا می شوند و سعی می کنند بر اساس آن خود را تنظیم یا وفق دهند.