تجزیه و تحلیل شغل
- تجزیه و تحلیل شغل
- دلایل اهمیت تحلیل شغل
- اطلاعات مهم در تحلیل شغل
- جزییات تحلیل شغل
- روشهای تجزیه و تحلیل شغل
- مشکلات تحلیل شغل
- مزایا و معایب تحلیل شغل
- نقش تحلیل شغل در استخدام
- تحلیل شغل و مدیریت منابع انسانی
- تحلیل شغل و مدیریت کیفیت فراگیر
- شرح وظایف و مشخصات شغل
- هدف کلی و خاص شرح وظایف شغل
- طراحی شغل: مفهوم، مراحل و مزایا
- رویکردهای طراحی شغل
- مشکلات در طراحی شغل
- عوامل مؤثر بر طراحی شغل
- بازطراحی شغل - معنا، فرآیند و مزایا
- تحلیل شغل و ارزیابی شغل
- اصول ارزیابی شغل
- طبقه بندی مشاغل - مفهوم، ضرورت و اهمیت
- چرخش شغلی - مفهوم و اهداف
- مزایای چرخش شغلی
- نکات کلیدی برای چرخش شغلی موفق
- برنامه ریزی و اجرای موفق چرخش شغلی
- معایب چرخش شغلی
- غنیسازی شغلی
- توسعه شغلی: معنا و مزایای آن برای سازمان
- اهمیت چرخش، غنی سازی و توسعه در رشد شغلی
- اثر چرخش شغلی هوشمند بر کارایی
هدف کلی و خاص شرح وظایف شغل
هدف کلی
توصیف شغل شامل جمعآوری و ثبت دادههای اساسی مرتبط با شغل است که شامل عنوان شغل، محل شغل، خلاصه شغل، وظایف شغلی، اطلاعات گزارشدهی، شرایط کاری، ابزارها، ماشینآلات و تجهیزاتی که باید استفاده شوند و خطرات و ریسکهای مرتبط با آن میشود. توصیف شغل ممکن است هدف خاصی داشته باشد یا نداشته باشد؛ این بستگی به این دارد که مدیران منابع انسانی چه چیزی را میخواهند تعیین کنند و هدف انجام فرآیند تجزیه و تحلیل شغل چیست.
هدف خاص
توصیف شغل خلاصهای از یافتههای تجزیه و تحلیل شغل است که به مدیران کمک میکند تعیین کنند که کارمند چه وظایفی را باید هنگام شروع کار انجام دهد. هدف توصیف شغل بستگی به سطح جزئیاتی دارد که یافتههای شغلی شامل میشوند. توصیف شغلی که برای هدف کلی انجام میشود، معمولاً شامل شناسایی شغل (عنوان، سمت، محل) و بیانیهای از وظایف و عملکردهای یک کارمند احتمالی یا موجود است. توصیف شغل که به طور خاص انجام میشود، شامل اطلاعات دقیقی درباره نوع شغل، نحوه انجام آن و انتظاراتی که باید برآورده شود است. بیایید به بررسی اهداف کلی و خاص فرآیند توصیف شغل بپردازیم.
هدف کلی توصیف شغل:
شناسایی شغل: ارائه اطلاعات اولیه مانند عنوان شغل، محل شغل و سمت کاری.
بیانیه وظایف و عملکردها: توصیف وظایف و مسئولیتهایی که از یک کارمند انتظار میرود انجام دهد.
تسهیل فرآیند استخدام: کمک به تیم استخدام در شناسایی و جذب کاندیداهای مناسب با توجه به نیازهای سازمان.
مبنا برای ارزیابی عملکرد: ارائه مبنایی برای ارزیابی عملکرد کارمندان بر اساس وظایف و مسئولیتهای تعریف شده.
شرح وظایف شغل با هدف کلی:نمای کلی از یک موقعیت شرح وظایف با هدف کلی، سندی است که سازمانها برای یافتن اطلاعات بسیار اساسی در مورد یک جایگاه شغلی خاص از آن استفاده میکنند. اگرچه این نوع شرح وظایف به وظایف کارکنان اشاره میکند، اما شامل زیرمجموعه وظایف، معیارهای عملکرد و مبنایی برای ارزیابی مشاغل و تعیین بستههای جبران خدمات مناسب نمیشود.مزایاسرعت و سهولت: مزیت اصلی شرح وظایف با هدف کلی این است که زمان زیادی را به خود اختصاص نمیدهد و به سرعت اطلاعات اساسی را به مدیران ارائه میدهد. این نوع شرح وظایف نیاز به تلاش زیادی از سوی نیروی انسانی ندارد و انجام آن بسیار ساده و راحت است. علاوه بر این، تحلیلگر شغل نیازی به انجام تحقیقات عمیق برای جمعآوری جزئیات مورد نیاز ندارد.جذب اولیه استعدادها: این نوع شرح وظایف با ارائه یک نمای کلی از شغل، به جذب اولیه استعدادها و برآورده کردن نیازهای اولیه استخدام کمک میکند.
معایب
اطلاعات ناقص: عیب اصلی شرح وظایف با هدف کلی این است که اطلاعات کاملی در مورد شرایط کاری و زیرمجموعه وظایف به مدیران ارائه نمیدهند. گاهی اوقات، یک مدیر ممکن است نتواند اطلاعات صحیح را از چنین حجم کمی از داده استخراج کند
عدم شفافیت در ارزیابی عملکرد: به دلیل نبود معیارهای عملکرد، ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از شرح وظایف با هدف کلی دشوار است
شرح وظایف شغل با هدف خاص:
نقشه راهی برای موفقیت کارکنان شرح وظایف شغلی با هدف خاص، سندی است که شامل اطلاعات دقیق در مورد مسئولیتهای شغلی یک کارمند میشود. این نوع شرح وظایف، زیرمجموعه وظایف، عملکردهای اساسی و شرح دقیق وظایف شغلی را نیز پوشش میدهد. این نوع شرح وظایف شامل حجم عظیمی از جزئیات مانند اینکه کارمند چه کاری باید انجام دهد، چگونه باید آن را انجام دهد، استانداردهای عملکرد و غیره میشود.
مزایا ارزیابی عملکرد و نیازهای آموزشی: مزیت اصلی شرح وظایف با هدف خاص این است که اطلاعات کافی برای ارزیابی عملکرد شغل و تعیین نیازهای آموزشی کارکنان را ارائه میدهد. این نوع شرح وظایف به عنوان مبنایی برای تمام فرآیندهای دیگر منابع انسانی از جمله جذب و استخدام، ارزیابی عملکرد، تصمیمگیری در مورد جبران خدمات و موارد دیگر عمل میکند.
شفافیت در تصمیمگیری مدیریت: شرح وظایف با هدف خاص با ارائه جزئیات دقیق در مورد ماهیت شغل و انتظارات، شفافیت را برای تصمیمگیری مدیریت در فرآیندهای مختلف منابع انسانی، از جمله استخدام و جبران خدمات، به ارمغان میآورد.
معایب
زمانبر و پرهزینه : اگرچه این نوع شرح وظایف به مدیران در فرآیند تصمیمگیری کمک میکند، اما محدودیتهای خاص خود را نیز دارد. فرآیند تهیه شرح وظایف با هدف خاص ممکن است بسیار طولانی شود و نیازمند تلاش زیادی از سوی نیروی انسانی باشد.
احتمال سوگیری تحلیلگر شغل: از آنجایی که تهیه شرح وظایف با هدف خاص شامل جمعآوری اطلاعات دقیق است، ماهیت مغرضانه تحلیلگر شغل میتواند مشکلات جدی ایجاد کند. دادههای جمعآوریشده ممکن است ۱۰۰% واقعی نباشند.