مشکلات در طراحی شغل
تجزیه و تحلیل شغل
- تجزیه و تحلیل شغل
- دلایل اهمیت تحلیل شغل
- اطلاعات مهم در تحلیل شغل
- جزییات تحلیل شغل
- روشهای تجزیه و تحلیل شغل
- مشکلات تحلیل شغل
- مزایا و معایب تحلیل شغل
- نقش تحلیل شغل در استخدام
- تحلیل شغل و مدیریت منابع انسانی
- تحلیل شغل و مدیریت کیفیت فراگیر
- شرح وظایف و مشخصات شغل
- هدف کلی و خاص شرح وظایف شغل
- طراحی شغل: مفهوم، مراحل و مزایا
- رویکردهای طراحی شغل
- مشکلات در طراحی شغل
- عوامل مؤثر بر طراحی شغل
- بازطراحی شغل - معنا، فرآیند و مزایا
- تحلیل شغل و ارزیابی شغل
- اصول ارزیابی شغل
- طبقه بندی مشاغل - مفهوم، ضرورت و اهمیت
- چرخش شغلی - مفهوم و اهداف
- مزایای چرخش شغلی
- نکات کلیدی برای چرخش شغلی موفق
- برنامه ریزی و اجرای موفق چرخش شغلی
- معایب چرخش شغلی
- غنیسازی شغلی
- توسعه شغلی: معنا و مزایای آن برای سازمان
- اهمیت چرخش، غنی سازی و توسعه در رشد شغلی
- اثر چرخش شغلی هوشمند بر کارایی
همانطور که میدانیم، طراحی شغل یک سازماندهی سیستماتیک از وظایف، مسئولیتها، عملکردها و تکالیف مرتبط با شغل است. این یک فرآیند پیوسته از ادغام محتوای مرتبط با شغل به منظور دستیابی به اهداف خاص است. این فرآیند نقش حیاتی دارد زیرا بر بهرهوری کارکنان و سازمانها تأثیر میگذارد.
- کار از راه دور/کار از خانه
به عنوان بهترین جایگزین برای کار در دفتر واقعی در نظر گرفته میشود. مفهوم دفتر مجازی به دلیل سهولت و راحتی که با آن همراه است، بیش از پیش محبوبیت پیدا میکند. با استفاده از شبکههای کامپیوتری، دستگاههای فکس، تلفنها و اتصال به اینترنت، کارکنان میتوانند از خانه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و کار خود را انجام دهند. این امر نیاز به حضور روزانه در دفتر را از بین میبرد و به کارکنان امکان میدهد تا در راحتی خانه خود کار کنند.
مزایا : راحتی و انعطافپذیری: کارکنان میتوانند در محیط راحت خانه خود کار کنند. – صرفهجویی در زمان و هزینه: نیازی به رفتوآمد روزانه به دفتر نیست.
تعادل بین کار و زندگی شخصی: کارکنان میتوانند بین وظایف شغلی و زندگی شخصی تعادل بهتری برقرار کنند.
معایب : - کمبود ارتباطات اجتماعی: کارکنان نمیتوانند با دیگر همکاران ارتباط برقرار کرده و روابط اجتماعی برقرار کنند.- کاهش خلاقیت: به دلیل تعامل کم با دیگران، ممکن است خلاقیت کارکنان کاهش یابد.
- محدودیت در ارتقای مهارت: کار از خانه ممکن است فرصتهای ارتقای مهارتهای جدید را محدود کند.
تقسیم شغل - تقسیم شغل به عنوان دومین جایگزین قابل ترجیح برای سبکهای کاری سنتی در نظر گرفته میشود که در آن دو یا چند نفر مسئولیتهای یک شغل تمام وقت را به اشتراک میگذارند. آنها وظایف، مسئولیتها و جبران خدمات را بر اساس توافق متقابل تقسیم میکنند. این گزینه به طور معمول توسط زنانی که در مرخصی زایمان هستند یا باید از خانواده و فرزندان خود مراقبت کنند اما میخواهند به کار خود ادامه دهند، استفاده میشود. امروزه، سازمانها به این سبک کاری باز هستند که در آن دو یا چند نفر میتوانند یک شغل را به اشتراک بگذارند.
ساعات کاری انعطافپذیر
امروزه، سازمانها به کارکنان خود اجازه میدهند تا بر اساس زمانی که برای آنها مناسبترین است، کار کنند. چندین برنامه کاری وجود دارد و افراد میتوانند هر کدام را که با دسترسی آنها مطابقت دارد، انتخاب کنند. کارکنان میتوانند در ساعات اولیه یا ساعات شب کار کنند. این امر برای افرادی که در طول روز یا ساعات خاصی از روز مشغول تحصیل یا سایر مشغولیتها هستند، مناسب است. بهترین بخش این است که برخلاف کار از راه دور، ساعات کاری انعطافپذیر به آنها فرصت میدهد تا با دیگر کارکنان نیز ارتباط برقرار کنند.
الگوهای کاری جایگزین
شرکتها امروزه به کارکنان خود اجازه میدهند تا در ماهها یا فصلهای متناوب کار کنند. اگرچه این مفهوم در هند چندان رایج نیست، اما در دنیای کاری اروپا و آمریکا دیده میشود. آنها همچنین گزینه کار کردن برای دو تا سه روز کامل و استراحت پس از آن را دارند. بر اساس جدیدترین مفهوم، کارکنان میتوانند برای تعداد ساعات مشخصی کار کنند و سپس به نیازهای شخصی خود در روزهای باقیمانده بپردازند.
استرس ناشی از فناوری(تکنو استرس)
استرس ناشی از فناوری، جدیدترین فناوری برای کنترل عملکرد کارکنان است، حتی زمانی که آنها دورکاری را انتخاب میکنند. به دلیل معرفی ماشینهای جدید، عملکرد آنها حتی زمانی که از آن بیخبر هستند، قابل کنترل الکترونیکی است.
بازنگری وظایف
بازنگری وظایف به معنای تغییر طراحی کار موجود با کاهش یا افزودن وظایف و مسئولیتهای جدید به یک شغل خاص است.