طراحی شغل: مفهوم، مراحل و مزایا
تجزیه و تحلیل شغل
- تجزیه و تحلیل شغل
- دلایل اهمیت تحلیل شغل
- اطلاعات مهم در تحلیل شغل
- جزییات تحلیل شغل
- روشهای تجزیه و تحلیل شغل
- مشکلات تحلیل شغل
- مزایا و معایب تحلیل شغل
- نقش تحلیل شغل در استخدام
- تحلیل شغل و مدیریت منابع انسانی
- تحلیل شغل و مدیریت کیفیت فراگیر
- شرح وظایف و مشخصات شغل
- هدف کلی و خاص شرح وظایف شغل
- طراحی شغل: مفهوم، مراحل و مزایا
- رویکردهای طراحی شغل
- مشکلات در طراحی شغل
- عوامل مؤثر بر طراحی شغل
- بازطراحی شغل - معنا، فرآیند و مزایا
- تحلیل شغل و ارزیابی شغل
- اصول ارزیابی شغل
- طبقه بندی مشاغل - مفهوم، ضرورت و اهمیت
- چرخش شغلی - مفهوم و اهداف
- مزایای چرخش شغلی
- نکات کلیدی برای چرخش شغلی موفق
- برنامه ریزی و اجرای موفق چرخش شغلی
- معایب چرخش شغلی
- غنیسازی شغلی
- توسعه شغلی: معنا و مزایای آن برای سازمان
- اهمیت چرخش، غنی سازی و توسعه در رشد شغلی
- اثر چرخش شغلی هوشمند بر کارایی
طراحی شغل فرآیندی است که پس از تحلیل شغل انجام میشود. هدف آن ترسیم و سازماندهی وظایف، مسئولیتها و تکالیف در یک واحد کاری واحد برای دستیابی به اهداف خاص است. همچنین روشها و روابطی را که برای موفقیت یک شغل خاص ضروری هستند، مشخص میکند. به عبارت سادهتر، طراحی شغل به «چه کاری»، «چه مقدار»، «چند تا» و «ترتیب» انجام وظایف برای یک یا چند شغل اشاره دارد.طراحی شغل اساساً شامل ادغام مسئولیتها یا محتوای شغلی و همچنین صلاحیتهای خاصی است که برای انجام همان کار مورد نیاز است. این فرآیند، مسئولیتهای شغلی را به طور کاملاً واضح مشخص میکند و همچنین به جذب افراد مناسب برای شغل مناسب کمک میکند. علاوه بر این، باعث میشود شغل جالب و تخصصی به نظر برسد.مراحل مختلفی در طراحی شغل وجود دارد که به دنبال یک توالی منطقی، همانهایی که قبلاً ذکر شد، پیش میرود. توالی مراحل به شرح زیر است:
1-چه وظایفی باید انجام شود یا چه وظایفی بخشی از شغل هستند؟
2-وظایف چگونه انجام میشوند؟
3-چه تعداد وظیفه باید انجام شود؟
4-توالی انجام این وظایف چیست؟
- همه این سوالات با هدف رسیدن به تعریفی واضح از یک شغل خاص و در نتیجه کمخطرتر کردن آن برای فردی که همان کار را انجام میدهد، پرسیده میشوند. یک شغل کاملاً تعریفشده، احساس موفقیت و عزت نفس را در بین کارکنان تقویت میکند.کل فرآیند طراحی شغل با هدف رسیدگی به مشکلات مختلف در چارچوب سازمانی، مشکلاتی که مربوط به شرح یک شغل و روابط مرتبط با آن است، انجام میشود. به طور خاص، بر روی موارد زیر تنظیم دقیق صورت میگیرد:
- بررسی اضافه کاری
- بررسی کمکاری
- اطمینان از اینکه ماهیت وظایف تکراری نیست
- اطمینان از اینکه کارمندان منزوی نمیمانند
- تعریف واضح ساعات کاری
- تعریف واضح فرآیندهای کاری
- موارد ذکر شده در بالا عواملی هستند که در صورت عدم توجه به آنها، منجر به ایجاد استرس در کارکنان میشوند.
مزایای طراحی شغل
مزایای یک طراحی شغل خوب به شرح زیر است: - بازخورد کارکنان: طراحی شغل خوب، بازخورد شغلی خوبی را امکانپذیر میکند. کارکنان این امکان را دارند که وظایف را بر اساس نیازهای شخصی و اجتماعی، عادات و شرایط خود در محل کار تغییر دهند.
- آموزش کارکنان: آموزش بخش جدایی ناپذیر از طراحی شغل است. برخلاف فلسفه «آنها را به حال خودشان رها کنید»، طراحی شغل بر آموزش افراد تأکید ویژهای دارد تا از آنچه شغل آنها میطلبد و چگونگی انجام آن به خوبی آگاه باشند.
- برنامههای کاری/استراحت: طراحی شغل با تعریف دقیق تعداد ساعاتی که یک فرد باید در شغل خود بگذراند، برنامه کاری و استراحت خوبی را ارائه میدهد.
- تنظیمات: طراحی شغل خوب به تنظیمات برای مشاغل سخت فیزیکی با به حداقل رساندن انرژی صرف شده برای انجام کار و همسو کردن نیازهای نیروی انسانی برای همان کار، امکانپذیر میکند.
- طراحی شغل فرآیندی دائمی و در حال تحول است که هدف آن کمک به کارکنان برای سازگاری با تغییرات در محیط کار است. هدف نهایی کاهش نارضایتی، افزایش انگیزه و مشارکت کارکنان در محیط کار است.