تجزیه و تحلیل شغل

  • تجزیه و تحلیل شغل
  • دلایل اهمیت تحلیل شغل
  • اطلاعات مهم در تحلیل شغل
  • جزییات تحلیل شغل
  • روش‌های تجزیه و تحلیل شغل
  • مشکلات تحلیل شغل
  • مزایا و معایب تحلیل شغل
  • نقش تحلیل شغل در استخدام
  • تحلیل شغل و مدیریت منابع انسانی
  • تحلیل شغل و مدیریت کیفیت فراگیر
  • شرح وظایف و مشخصات شغل
  • هدف کلی و خاص شرح وظایف شغل
  • طراحی شغل: مفهوم، مراحل و مزایا
  • رویکردهای طراحی شغل
  • مشکلات در طراحی شغل
  • عوامل مؤثر بر طراحی شغل
  • بازطراحی شغل - معنا، فرآیند و مزایا
  • تحلیل شغل و ارزیابی شغل
  • اصول ارزیابی شغل
  • طبقه بندی مشاغل - مفهوم، ضرورت و اهمیت
  • چرخش شغلی - مفهوم و اهداف
  • مزایای چرخش شغلی
  • نکات کلیدی برای چرخش شغلی موفق
  • برنامه ریزی و اجرای موفق چرخش شغلی
  • معایب چرخش شغلی
  • غنی‌سازی شغلی
  • توسعه شغلی: معنا و مزایای آن برای سازمان
  • اهمیت چرخش، غنی سازی و توسعه در رشد شغلی
  • اثر چرخش شغلی هوشمند بر کارایی

تجزیه و تحلیل شغلی یک مطالعه بررسی و ثبت سیستماتیک، تعهدات، مهارت‌ها، مسئولیت‌ها، محیط کار و الزامات توانایی یک شغل خاص است، این امر همچنین شامل تعیین اهمیت نسبی وظایف، مسئولیت‌ها و مهارت‌های جسمی و عاطفی برای یک شغل خاص است. همه این عوامل مشخص می‌کنند که یک شغل چه چیزی را تقاضا می‌کند و یک کارمند برای انجام یک کار به طور تولیدی چه چیزی باید داشته باشد، همه این عوامل مشخص می‌کنند که یک شغل چه اطلاعات و نیازمندی هایی را طلب میکند و کارمند برای انجام موثر کار نیاز به چه مهارتهایی دارد.

چه مواردی در تجزیه و تحلیل شغل دخیل است؟
فرآیند تحلیل شغل شامل بررسی عمیق برای کنترل خروجی، یعنی انجام موفقیت‌آمیز کار است. این فرآیند به یافتن نیازهای یک بخش خاص و آنچه یک کارمند بالقوه باید ارائه دهد کمک می‌کند.
همچنین به تعیین جزئیات مربوط به یک شغل از جمله:  عنوان شغل، مکان شغل، خلاصه شغل، وظایف مرتبط، شرایط کاری، خطرات ممکن و دستگاه‌ها، ابزارها، تجهیزات و موادی که توسط کارمند موجود یا بالقوه استفاده می‌شود، کمک می‌کند.
با این حال، این فرآیند فقط به تعیین این عوامل محدود نمی‌شود.
این امر همچنین شامل یافتن صلاحیت های انسانی لازم برای انجام کار است. این عوامل شامل تعیین سطوح تحصیلات، تجربه، قضاوت، آموزش، ابتکار، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های فیزیکی، مهارت‌های ارتباطی، پاسخگویی، ویژگیهای عاطفی، و تقاضاهای حسی غیرمعمول است.
این عوامل بسته به نوع، سطح ارشدیت، صنعت و خطرات مرتبط با یک شغل خاص تغییر می‌کنند.

 

اهمیت تجزیه و تحلیل شغلی:
اطلاعات جمع‌آوری‌شده در حین انجام تحلیل شغل نقش مهمی در کنترل خروجی شغل خاص دارد. تعیین موفقیت شغل به تحلیل شغل بی طرفانه، مناسب و کامل بستگی دارد. همچنین به استخدام افراد مناسب برای یک شغل خاص کمک می‌کند، هدف اصلی این فرآیند کامل ایجاد و برقراری تطابق کامل بین شغل و کارمند است.
تجزیه و تحلیل شغلی همچنین به مدیران منابع انسانی در تصمیم‌گیری در مورد بسته کاری و پاداش و  مزایا برای یک موقعیت شغلی خاص کمک می‌کند، این فرآیند مبنای طراحی و تدوین استراتژی‌ها و سیاست‌هایی برای تحقق اهداف و مقاصد سازمانی است.
با این حال، تجزیه و تحلیل یک شغل خاص به خودی خود تضمینی برای این نیست که مدیران یا سازمان به خروجی مطلوب دست پیدا کنند. در واقع، جمع‌آوری و ثبت اطلاعات برای یک شغل خاص پیچیدگی های متعددی را به همراه دارد.
اگر اطلاعات شغلی دقیق نباشد و به مرور زمان بررسی نشود، کارمند قادر به انجام وظایف خود به درستی نخواهد بود. تا زمانی که او نداند که چه کاری باید انجام دهد یا چه انتظاری از او میرود، احتمالاً زمان و انرژی صرف شده برای تجزیه و تحلیل یک شغل خاص، صرفاً اتلاف منابع انسانی است. بنابراین، باید هنگام انجام تحلیل شغل دقت کافی شود.
یک بررسی یا مطالعه کامل و بی‌طرفانه یک شغل خاص هم برای مدیران و هم برای کارکنان مفید است. مدیران میدانند که چه کسی را استخدام کنند و چرا. آنها میتوانند جای خالی را با فرد مناسب پر کنند. از سوی دیگر، کارمند موجود یا بالقوه میداند که چگونه و چگونه باید کار را انجام دهد و نتیجه مطلوب چیست. تحلیل شغل تناسب درستی بین شغل و کارمند ایجاد می‌کند.